پرسش هفتم

7

نظرات

  1. مهمترین عوامل بی تفاوتی شهروندان عبارتند از:
    1- عدم آگاهی از حقوق و وظایف شهروندی
    2- عدم اعتماد به دست اندرکاران و مسئولان شهری و دولت
    3- نقل مکان و جابجایی مداوم محل سکونت
    4- آشفتگی در شهر (بهداشتی، اجرای قانون، عدالت و …)
    ترکیب عوامل یاد شده منجر به بی اعتمادی، بی تفاوتی، ناامیدی و حتی قانون گریزی می شود.
    از طرف دیگر، نبود مدیریت یکپارچه شهری منجر به تعدد و تفرق نهادها در شهر شده و هر نهادی به طور جداگانه و گاه موازی، فعالیتهایی در شهر و با شهروندان انجام داده و عمدتا بدون گرفتن نتیجه، پروژه و یا فعالیت را ناتمام گذاشته اند !!!!
    همین عامل موجب شده تا شهروندان اعتماد خود را از دست داده و هر فعالیتی را پس می زنند و اعتمادسازی بسیار سخت و دشوار شده است!
    به عنوان مثال :
    سازمان نوسازی شهر تهران در حوزه نوسازی بافت های به اصطلاح فرسوده، با مهندسان مشاور در هر محله ای قرارداد بسته و اغلب این مهندسان مشاور پس از شناخت محله و مردم و برقراری ارتباط با مردم محلی، برنامه ریزی هایی برای آینده انجام می دادند و در بسیاری از موارد پس از یک سال که شناخت و ارتباط کم کم برقرار شده و مردم یک اعتماد نسبی به مشاور پیدا می کردند، سازمان نوسازی مشاور را عوض کرده و گروه جدیدی با افراد رویکرد دیگری را در محله مستقر می کرد و وعده های مشاور قبلی بلاتکلیف می ماند!!!!
    همین عوامل موجب بی اعتمادی شدید مردم را فراهم آورده و نسبت به هر فعالیتی هر جند خوب و مثبت، موضع گیری می کنند!
    و از طرف دیگر نیز انواع نهادهای دولتی، مدیریت شهری، سمن ها و … بصورت مشابه یا موازی انجام می گیرد که موجب سردرگمی مردم می شود!
    بنابراین، برای جلب اعتماد مردم و جذب مشارکت حداکثری نیازمند مدیریت یکپارچه شهری و مهم تر از آن تداوم یک فعالیت با یک گروه و یا رویکرد ثابت تا پایان و نتیجه گرفتن یک فعالیت هستیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *