شهر دلخواه من شهری برای حرکت پیاده و دوچرخه

ایده‌پرداز: محمدمهدی درگاهی-همدان

با عنایت به اینکه بر اساس قوانین شهرسازی و معماری کشور ایران مالکان اجازه دارند 60 درصد زمین خود را احداث نمایند و باقیمانده زمین به فضای باز و حیاط تبدیل می گردد، لذا با توجه به اینکه تراکم پلاک های مذکور بالا می باشد عملا از این فضای عمومی مشاعی توسط ساکنین استفاده چندانی نمیشود و نیز در اکثر موارد فاقد هر گونه فضای سبز و درخت می باشد و در حقیقت فقط به منظور مشخص شدن حدود مالکلیت و جدا سازی از فضای خیابان و پلاک های مجاور اقدام به دیوار کشی نموده اند. متاسفانه این روال جهت شهرک‌های جدید و نیز اراضی وسیعی که در شهرها، تغییر کاربری و تفکیک می شوند نیز اعمال می گردد.

پیشنهاد: در این پیشنهاد با در نظر گرفتن منافع اقتصادی مالکین و با هدف ترغیب و تشویق آنان با کاهش ابعاد پلاک های تفکیک شده از (10*20) به (10*14) و تغییر سطح اشتغال از 60% به 100% جهت کلیه پلاک ها طبق تصاویر ذیل پیشنهاد گردیده تا فضایی که از باقیمانده سطح اشغال 60% به پیاده رو اضافه گردد و تبدیل به فضای عمومی پیاده راه و خط عبور دوچرخه گردد. این طرح علاوه بر سودآوری بیشتر برای مالکین با افزایش 10% سطح اشغال بیشتر زمینه ساز تبدیل خیابان ها را به فضای اجتماعی را فراهم می آورد.

021

022

023

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *